Werkwijze opmaken Asbestattest
Hoe wordt een asbestattest opgemaakt?
De opmaak van een asbestattest verloopt volgens door een OVAM vastgelegd inspectieprotocol.
1) Opdrachtformulier
Het opmaken van het asbestattest begint in eerste instantie met de overeenkomst tussen de eigenaar of zijn gevolmachtigde en de asbestdeskundige inventarisatie volgens een opdrachtformulier.
Het opdrachtformulier kan u hier downloaden.
2) Vooronderzoek
Zodra dit opdrachtformulier ingevuld en ondertekend ontvangen is gaat de asbestdeskundige starten aan het vooronderzoek, hier worden alle stukken bekeken die de eigenaar heeft overhandigd (kadastrale legger, bouwplannen, bewijstukken van werkzaamheden, etc). Met al deze stukken wordt het fysieke plaatsbezoek voorbereid.
3) Het fysieke plaatsbezoek
Het fysieke plaatsbezoek wordt steeds uitgevoerd conform het inspectieprotocol. Dit betekent dat er een volledige inspectie uitgevoerd wordt van alle ruimtes in de woning als ook bijgebouwen, tuinhuizen, garages, schuren, etc. Om deze rondgang zo vlot mogelijk te laten verlopen, vragen wij steeds dat alle ruimtes/lokalen/gebouwen vrij en toegankelijk zijn. Indien deze niet toegankelijk zijn bij het plaatsbezoek, dient er mogelijks een tweede afspraak gemaakt worden om de niet toegankelijke gebouwen/ruimtes te inspecteren.
Het plaatsbezoek voor de opmaak van het asbestattest duurt ongeveer 2-3 uur bij een standaard woning, dit kan oplopen tot bij grote woningen.
4) Monstername
Het inspectieprotocol schrijft bij bepaalde asbestverdachte materialen een verplichte monstername voor. Elk monster wordt door een door de FOD WASO erkend labo geanalyseerd.
Lijst verplichte monsternames:
• Leidingisolatie
• Pleisterwerk (muur en plafond)
• Crepi
• Karton
• Pical/ asbestboard
• Spuitasbest/bevlokking
• Tegelijm faience
• Zwarte tegellijm
• Bitumen roofing
• Mastiek/kit
• Golfplaat
• Elke toepassing die als niet-asbestverdacht geïdentificeerd wil worden
5) Ingave databank
Zodra het plaatsbezoek is afgerond door de asbestdeskundige en resultaten van monsternames zijn ontvangen, worden alle gegevens ingevoerd in de databank. Zodra de gegevens in de databank zijn gefinaliseerd, kan het asbestattest bezorgd worden aan de opdrachtgever.
De opmaak van een asbestattest verloopt steeds volgens het inspectieprotocol beschreven door OVAM.
Hier kan niet van afgeweken worden, onder welke vorm of reden dan ook.